mypatisia24.gr | Για ό,τι συμβαίνει!

Περιοδικό Ποικίλης Ύλης, και Μεθοδολογίας / Η Άλλη Ματιά στα Πατήσια.

Το συγκλονιστικό “Για τη Μικρή Σαμά” είναι ένα ντοκιμαντέρ γροθιά στο στομάχι

Δέκα χρόνια συμπληρώνονται φέτος από την έναρξη του εφιαλτικού πολέμου στη Συρία, την ώρα που το τέλος του δε φαίνεται πουθενά στον ορίζοντα. Όλο αυτό το διάστημα, ο κινηματογράφος αποπειράθηκε πολλάκις να καταγράψει τη βία των συρράξεων, τα εγκλήματα που διαπράττονται καθημερινά, την κυνική αδιαφορία της διεθνούς κοινότητας, αλλά και τα επικίνδυνα γεωπολιτικά παιχνίδια που γίνονται εις βάρος του συριακού λαού. Σε αυτό το πλαίσιο η παρατηρητική διάσταση της κάμερας μεγεθύνεται, καθώς παρεισφρέει στην καρδιά μιας εξαιρετικά πολυσύνθετης και εκρηκτικής κατάστασης που έχει παγιωθεί, επιδρώντας σα φάρος μετάδοσης πληροφοριών στον έξω -δυτικό- κόσμο. Αρκεί να θυμηθούμε πως μόνο το 2017 κυκλοφόρησαν τουλάχιστον τρία ντοκιμαντέρ που υιοθέτησαν αυτό το σκοπό, έχοντας ταυτόχρονα έντονη την αίσθηση του κατ’ επείγοντος

Όλες τους, εκτός της αγωνίας για μαζική ευαισθητοποίηση, διεκδικούν ένα δικό τους μερίδιο αλήθειας. Μπορεί το σινεμά να είναι η αλήθεια 24 φορές το δευτερόλεπτο, όπως έχει πει ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ, δεν παύει ωστόσο να αποτελεί μια κατασκευή. Ο ίδιος ο Γάλλος σκηνοθέτης, μάλιστα, συμπλήρωνε τον περίφημο ορισμό του με τη φράση «και κάθε “cut” είναι ένα ψέμα». Οι προαναφερθείσες ταινίες, αλλά ακόμα περισσότερο το αφοπλιστικό ντοκιμαντέρ «Για τη Μικρή Σαμά», οικειοποιούνται αυτήν την αντίφαση του κινηματογράφου όχι για να κατευθύνουν χειριστικά το κοινό τους, αλλά για να υπογραμμίσουν την ειλικρίνεια των εικόνων τους. Εν προκειμένω, η αρχική αμφιβολία έρχεται όταν το βλέμμα πέφτει στα credits, όπου εκτός της θαρραλέας πρωταγωνίστριας και οπερατέρ Ουαάντ αλ-Κατέμπ υπάρχει και ο Βρετανός δημιουργός Έντουαρντ Γουάτς, ο κύριος υπεύθυνος για το σμίλευμα του υλικού που συγκέντρωσε η αλ-Κατέμπ μοντάροντάς το και άρα καθορίζοντας τη δομή του. Στο τέλος όμως, η συνταρακτική αφήγηση, καθώς και το γεγονός πως είναι χειροπιαστή η οδύνη που αποτυπώνεται στην οθόνη, σε συνδυασμό με την καταφανή προσωπική μαρτυρία, καθιστούν ισχνές τις πιθανότητες εργαλειοποίησης του καταγεγραμμένου πόνου.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *